lördag 17 september 2016

Att vaxa en husbil

Ready for take off!
I slutet av augusti hade vi en helg då vi inte seglade utan istället ägnade oss åt Nissans vård.
Magnus hade iofs pysslat en del över sommaren. Bland annat hade han tvättat den ren.
 Det verkade också vara något som stod och drog även om vi trodde att allt var avstängt så det behövde laddas då och då. Vi vet fortfarande inte vad det är som drar el (tyska) men vi har hittat säkringen till det och tagit ut den när vi inte använder bilen.

Den här helgen skulle hon bli blank och fin. Båten brukar bli som en spegel och vi tog med samma produkter. Jag började med polish men när den skulle av satt den som berget på allt utom plastdelarna så jag hade ett litet h---te att få bort den. Till slut tog det hela helgen att få den hyfsat blank även om jag inte är nöjd van som jag är vid båtens spegelblanka yta.
En lärdom rikare är jag: Använd bilvårdsprodukter och maskinpolera.

Suget att få ut henne är stort och vi beslutade oss för att segla in båten från skärgården en vecka tidigare och köra henne till Karlholm redan v 39. När båten är inne i Mälaren och bilen i Karlholm kan vi använda det som passar bäst tills i november då båten ska upp på land. Sedan blir det bara Nissan.

Nu är det alltså bara dagar kvar tills vårt livs första husbilssäsong börjar. Den 27 september närmare bestämt. Men först en arbetsvecka och tre dagars segling från norra Roslagen till Uppsala där vi bor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar